Τρία νέα «κεντριά» στον Σκορπιό

Μια ακύρωση, ένα πρόστιμο και μια αυτοψία αποκαλύπτουν σωρεία παρατυπιών στο μικρό λιμανάκι Περιγιάλι, που οι εργολάβοι του Ριμπολόβλεφ με την ανοχή και τις αποφάσεις του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου θέλουν να μετατρέψουν σε σταθμό φορτοεκφόρτωσης για το πολυτελές τουριστικό πρότζεκτ του νησιού του Ωνάση.

Τελικώς, το «αουτσάιντερ» που ακούει στο όνομα «Περιγιάλι» (ο μικρός παραθαλάσσιος οικισμός της Λευκάδας που έχει την τύχη -ή την ατυχία- να βρίσκεται απέναντι από τον διάσημο Σκορπιό, το πρώην νησί του Ωνάση, νυν ιδιοκτησίας του Ρώσου μεγιστάνα Ντμίτρι Ριμπολόβλεφ) ίσως αποδειχθεί… φαβορί στην υπεράσπιση της διοικητικής και περιβαλλοντικής νομιμότητας και του μικρού λιμανιού του.

Οι κάτοικοι του Περιγιαλιού, που εδώ και ενάμιση χρόνο έχουν ξεκινήσει αγώνα για τα αυτονόητα, δηλαδή να αποτρέψουν τη μετατροπή της μικρής παραλίας και του λιμανιού σε εργοτάξιο φορτοεκφόρτωσης για τα βαριά οχήματα και υλικά που μεταφέρονται στον Σκορπιό, πέτυχαν τις τελευταίες εβδομάδες τρεις μικρές νίκες:

1Στις 8 Νοεμβρίου ο αρμόδιος συντονιστής της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, εξετάζοντας προσφυγή κατοίκων εναντίον μίας ακόμη απόφασης του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Λευκάδας, ακύρωσε την απόφαση που ενέκρινε τη χωροθέτηση του λιμανιού με τρόπο που διευρύνει τη χρήση του και διευκολύνει τον Ρώσο επενδυτή, την κατασκευαστική εταιρεία «Μυκήναι Α.Ε.» και τους εργολάβους της, επιτρέποντας να δένουν στο λιμανάκι οχηματαγωγά πλοία. Η ακύρωση αφορά αρχικώς τυπικούς λόγους, για την ακρίβεια το γεγονός ότι όταν αναρτήθηκε στη «Διαύγεια» τροποποιήθηκε παράτυπα (ενώ είχε ληφθεί κατά πλειοψηφία, με διαφοροποίηση ψήφου από τον λιμενάρχη Λευκάδας, αναρτήθηκε ως «ομόφωνη»).

Ωστόσο, η αναφορά της Αποκεντρωμένης Διοίκησης σε παλιότερη υπουργική απόφαση περιβαλλοντικών όρων, που αναφέρει ρητά ότι στο Περιγιάλι δεν μπορούν να ελλιμενίζονται οχηματαγωγά πλοία, προϊδεάζει για μάλλον ευνοϊκή αντιμετώπιση και της ουσίας της προσφυγής των κατοίκων. Εναντίον της ακυρωτικής απόφασης το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο ετοιμάζεται να ασκήσει προσφυγή στον υπουργό Ναυτιλίας.

2Την επομένη, στις 9 Νοεμβρίου, η αιρετή Περιφέρεια Ιονίων Νήσων διά του τμήματος Περιβάλλοντος-Υδροοικονομίας και Χωρικού Σχεδιασμού της Λευκάδας επέβαλε πρόστιμο 1.000 ευρώ στο Δημοτικό Λιμενικό Ταμείου του νησιού, για παράβαση της απόφασης έγκρισης περιβαλλοντικών όρων (31053/16-03-2021) διότι σε αυτοψία που έγινε τον περασμένο Ιούλιο, διαπιστώθηκε ότι είχαν κατασκευαστεί παράνομα μικρές και μεγάλες μεταλλικές δέστρες στο λιμανάκι του Περιγιαλιού, προφανώς για την εξυπηρέτηση του οχηματαγωγού πλοίου που μεταφέρει τα βαριά οχήματα στον Σκορπιό.

Οι δέστρες και οι εργασίες που έγιναν για την τοποθέτησή στους στη μικρή, μόλις 50 μέτρων προβλήτα, προφανώς έγιναν «στη ζούλα». Και παρά το γεγονός ότι το πρόστιμο των 1.000 ευρώ είναι ασήμαντο μπροστά στα 156 εκατ. ευρώ της επένδυσης στον Σκορπιό για τουρίστες VIP, αλλά και στα 4,3 εκατ. ευρώ κρατικής επιχορήγησης που θα δώσει η κυβέρνηση στην επένδυση του… άπορου Ριμπολόβλεφ, με περιουσία 7 δισ. δολάρια κατά το Forbes, ο συμβολισμός του είναι ισχυρός.

3.Μία εβδομάδα μετά, στις 16/11, το ίδιο τμήμα Υδροοικονομίας της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων διαβίβασε προς το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο έκθεση νέας αυτοψίας που έκανε την 1η Νοεμβρίου στο πολύπαθο λιμανάκι, ύστερα από αίτηση κατοίκων του. Οι υπάλληλοι της περιφέρειας διαπίστωσαν νέα… σημεία και τέρατα στις αυθαίρετες παρεμβάσεις των εργολάβων του Σκορπιού, προφανώς με την ανοχή του Λιμενικού Ταμείου και του δήμου: «… στο νοτιοδυτικό τμήμα του λιμανιού είχαν απομακρυνθεί οι πλάκες της προκυμαίας… και είχε διαμορφωθεί ράμπα για την πρόσδεση οχηματαγωγών σκαφών»… «εκατέρωθεν της ράμπας διαπιστώθηκαν νέες εκσκαφές… στις οποίες εκτιμάται ότι θα κατασκευαστούν νέες δέστρες».

Κι ακόμη… «έμπροσθεν της εν λόγω ράμπας έχει αφαιρεθεί στύλος φωτισμού», ενώ έχει τσιμεντοστρωθεί τμήμα της χερσαίας ζώνης του λιμανιού που συνδέεται με τον επαρχιακό δρόμο (προφανώς για εξυπηρέτηση των φορτηγών). Και για να μην υπάρχει αμφιβολία, οι ελεγκτές της περιφέρειας αναφέρουν ότι κατά την άφιξή τους είδαν φορτηγό να μπαίνει στο προσδεμένο οχηματαγωγό που απέπλευσε. Το συμπέρασμα των ελεγκτών είναι κατηγορηματικό: «…Οι προαναφερόμενες διαπιστωθείσες εργασίες-κατασκευές αποτελούν παράβαση της προαναφερόμενης ΑΕΠΟ (απόφασης έγκρισης περιβαλλοντικών όρων).

Τόσες παρανομίες συγκεντρωμένες σε μερικές εκατοντάδες τετραγωνικά μέτρα και σε τόσο πυκνό χρόνο, για ποιο λόγο; Για να γλιτώσει η κατασκευάστρια εταιρεία και οι εργολάβοι της το επιπλέον κόστος μεταφοράς από ένα καταλληλότερο λιμάνι, λίγα χιλιόμετρα μακριά. Το βολικό είναι και νόμιμο, έστω κι αν ισοπεδώνει την περιβαλλοντική νομοθεσία, απειλεί μια περιοχή NATURA και μετατρέπει το Περιγιάλι και την παραλία του σε εργοτάξιο. Καθώς όμως ακόμη και οι αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες αντιλαμβάνονται το κραυγαλέο και πατάνε ελαφρά… φρένο, το περιβάλλον Ριμπολόβλεφ περνά σε επικοινωνιακή αντεπίθεση. Προ ημερών δημοσιεύτηκε σε ΦΕΚ η ίδρυση κοινωφελούς ιδρύματος «Ιδρυμα Dmitry Rybolovlev» με περιουσία 150.000 ευρώ, έδρα το Μεγανήσι και σκοπό «τη στήριξη της τοπικής κοινωνίας μέσω δωρεών».

Γιάννης Κιμπουρόπουλος

Πηγή: efsyn

Σχολιάστε

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.