Εύη Πολίτη – Μια Μεγανησιώτισσα στη ρότα της ναυτιλίας

Η Εύη

Η Εύη (Παρασκευή) Πολίτη είναι ένα πανέμορφο κορίτσι από το Κατωμέρι. Κόρη του Χρήστου Κ. Πολίτη και της Χρυσούλας Κονιδάρη. Χαμηλών τόνων παιδί με σπουδαίες γνώσεις στον τομέα της ναυτιλίας , καθαρά ανδροκρατούμενο χώρο γεγονός το οποίο η Εύη ανατρέπει εδώ και 15 χρόνια σαν εργαζόμενη στην εταιρία Danaos Shipping ως RnD manager της εταιρίας.

Η πρόσφατη συνένετευξή της στο περιοδικό ELNAVI ξεδιπλώνει στοιχεία του χαρακτήρα της και μας επιτρέπει να γνωρίσουμε καλύτερα ένα ακόμα » Πρόσωπο» του Μεγανησίου που ξεχωρίζει με τις γνώσεις και τις ικανότητες του σε έναν ιδιαίτερα σημαντικό επιχειρηματικό χώρο.

Η Ευη έχει μια κόρη 4 ετών

“Η δημιουργία ως αντιστάθμισμα στην κρίση”
τ
ης Θεανώς Καλαποθαράκου


Σκέφτεται και απαντά στην κάθε ερώτηση με ευθύτητα, χωρίς περιστροφές-άμεσα και υπεύθυνα. Αγαπά τη θάλασσα
και τη ναυτοσύνη, τους ανοιχτούς ορίζοντες και την απεραντοσύνη τους. Είναι δυναμική, επιμονή και σταθερή στους
στόχους της. Θεωρεί τη γυναικεία παρουσία στον ναυτιλιακό χώρο ισάξια της ανδρικής καθώς οι γυναίκες είναι εξίσου αξιόπιστες, συνεργάσιμες, ευέλικτες και επιτυχημένες με τους άνδρες.
Η Εύη Πολίτη εργάζεται 15 χρόνια στην Danaos Shipping και είναι η R&D manager της εταιρίας.
Στο ερώτημα αν τα λάθη για τον άνθρωπο είναι οι κυριότερες αποθήκες γνώσης, η Εύη μου απάντησε με μια πρόταση
του Μπρέχτ από το έργο του “Ιστορίες του κ. Κόυνερ”.
«Σε τι πράγμα εργάζεστε;», ρωτήσανε τον κ. Κόυνερ. Ο κ. Κόυνερ αποκρίθηκε: «Είμαι πολύ απασχολημένος –
προετοιμάζω το επόμενο λάθος μου»
Σε αυτή την παράδοξη σε πρώτη ανάγνωση πρόταση του Μπρεχτ κρύβεται για μένα η απάντηση στο ερώτημά σας.
Το λάθος από τα μαθητικά μας χρόνια έχουμε μάθει να το αφορίζουμε, να το εξοβελίζουμε ως κάτι απεχθές που μας
χρεώνει την ταμπέλα της αποτυχίας, της ανεπάρκειας..
Στην πραγματικότητα το λάθος είναι αναπόσπαστο κομμάτι της διαδικασίας μάθησης, της γνώσης που τελικά οδηγεί στην επιτυχία.
Κάπου διάβαζα ότι όταν ρώτησαν τον Τόμας ‘Εντισον πώς αισθάνεται μετά από 10,000 αποτυχημένες προσπάθειες για να εφεύρει το λαμπτήρα πυράκτωσης εκείνος απάντησε πως απλώς είχε βρει 10,000 τρόπους που δε φτιάχνεται ο
λαμπτήρας

Ποια είναι η διαφορά μεταξύ της γνώσης και της αναζήτησης;
– Η φράση, Αναζητώ την αλήθεια (τη γνώση), νομίζω ότι δίνει
απάντηση στο ερώτημα. Η γνώση προϋποθέτει την αναζήτηση.Αναζήτηση είναι η διαδικασία που οδηγεί στη γνώση, στην τεκμηριωμένη και αληθινή πεποίθηση κατά τον Πλάτωνα.
Η γνώση είναι το αποτέλεσμα της ενδελεχούς αναζήτησης η οποία οφείλει να είναι απαλλαγμένη από προκαταλήψεις, να υπεισέρχεται σε βάθος και να εξετάζει όλες τις πλευρές.
Η γνώση δεν είναι κάτι δεδομένο, έτοιμο και ανώδυνο.Απεναντίας, για την απόκτησή της απαιτείται μια επίπονη διαδικασία.
Ο Σωκράτης παρομοίαζε την προσπάθεια και την αγωνία για την
κατάκτηση της γνώσης με τις ωδίνες του τοκετού.
– Σήμερα, σκέφτεσαι κάτι που θα υπάρξει και εσύ δεν θα είσαι εδώ για να το ζήσεις;
– Η επιστήμη και η τεχνολογία τρέχουν με φρενήρεις ρυθμούς..
Ως εκ τούτου δε μπορώ να φανταστώ τι δε θα είμαι εδώ για να ζήσω..
Θέλω να σκέφτομαι με αισιοδοξία, ότι θα είμαι εδώ για να ζήσω επιτεύγματα που θα βελτιώσουν την ποιότητα και το προσδόκιμο ζωής.
Η θεραπεία του καρκίνου, που θα αποτελούσε τεράστια νίκη του ανθρώπου απέναντι στο θάνατο, είναι κάτι που θα ήθελα να είμαι εδώ για να το ζήσω.
Τι είναι αυτό που βάζει κάτω τον χρόνο, με την πλάτη στο έδαφοςκαι τον νικάει; Πως γίνεται, ενώ η μοίρα όλων των πραγμάτων είναι κάποια στιγμή να πε3θαθαίνουν, κάποια από αυτά νικάνε τον χρόνο και αντέχουν;

– Το να δημιουργείς είναι σαν να ζεις δυο φορές (ίσως και περισσότερες!) Η δημιουργία είτε ως έργο πνευματικό, ως έργο τέχνης (μουσική,λογοτεχνία, εικαστικές τέχνες, κινηματογράφος), ως έργο αγάπης,
ως τεχνολογικό επίτευγμα ή ιατρική ανακάλυψη είναι η ανθρώπινη δύναμη που μπορεί να χαλάσει το «τέρας» όπως θα έλεγε ο Σεφέρης, να νικήσει τον Πανδαμάτωρ χρόνο και να κατακτήσει την αιωνιότητα..
Τα παραδείγματα που μπορεί να παραθέσει κανείς εδώ είναι
αναρίθμητα..!
– Αν σε πλησίαζε ένα παιδί και σε ρωτούσε για ποιο λόγο αξίζει και ζούμε αυτή την περιπέτεια της ζωής, τι θα του έλεγες;
– Γιατί αυτή η περιπέτεια είναι τελικά πολύ όμορφη..!
Είναι ένα ταξίδι που κάθε μέρα του είναι διαφορετική και σου
επιφυλάσσει κάτι καινούριο..Ένα ταξίδι στο οποίο θα παίξεις, θα μάθεις, θα γελάσεις, θα κλάψεις,
θα χαρείς, θα ονειρευτείς, θα αγαπήσεις, θα δημιουργήσεις, θα ζήσεις όμορφες και άσχημες στιγμές … και πάντα τα ωραία που θα νιώσεις ,που θα ζήσεις θα βαραίνουν πιο πολύ από τα άσχημα στη ζυγαριά ..
Η περιπέτεια της ζωής θα σε κάνει να ανακαλύψεις τον εαυτό σου , θα σου δώσει το ωραίο ταξίδι .
Ο καλός μαθητής κάνει τον καλό δάσκαλο ή ο καλός δάσκαλος τον καλό μαθητή;
– Χωρίς ενδοιασμό θα απαντήσω και τα δύο.
Σε σωστή παιδαγωγική βάση η σχέση δασκάλου και μαθητή είναι
αμφίδρομη. Ο μαθητής δηλαδή και ο δάσκαλος, στα πλαίσια μιας υγιούς εκπαιδευτικής συνεργασίας, πλάθουν μία αλληλένδετη σχέση στην οποία και οι δύο επιδιώκουν το ιδανικό. Ιδανικό πρότυπο ο ένας, ιδανική διαπαιδαγώγηση ο άλλος. Η σχέση τους διανθίζεται και στηρίζεται στην επικοινωνία και στη συζήτηση που θα οδηγήσει το
μαθητή στο συμπέρασμα και στη γνώση.
Ένας δάσκαλος με αγάπη στους μαθητές, γνώση του αντικειμένου,υπομονή και μεράκι μπορεί να εμφυσήσει την αγάπη για γνώση στον μαθητή του και να μεγαλουργήσει ..
Ένας μαθητής με όρεξη και ζήλο μπορεί κατ’ αντιστοιχία να αποτελέσει πηγή έμπνευσης για έναν δάσκαλο ο οποίος θα γίνει ακόμα καλύτερος.
Θα μοιραστώ την εμπειρία μου από τον εκπαιδευτικό –μαθηματικό πατέρα μου ο οποίος αισθανόταν μεγάλη ικανοποίηση όταν ένας μαθητής του έλυνε μια άσκηση με πρωτότυπο και πέρα από τα τετριμμένα τρόπο.
– Είδαμε ότι η Ελλάδα αντιμετώπισε την πανδημία με υποδειγματικό τρόπο. Ποιο ήταν αλήθεια το όπλο σου ενάντια σ’ αυτή την κρίση;
– Ο Εμπειρίκος γράφει «η δόξα των Eλλήνων, που πρώτοι, θαρρώ,αυτοί, στον κόσμον εδώ κάτω, έκαμαν οίστρο της ζωής τον φόβο του θανάτου»
Η εμπειρία της πανδημίας υπήρξε τραυματική, χάσαμε αδόκητα
πολλούς συνανθρώπους μας..
Έγινε συνώνυμη μιας επιβεβλημένης βραδύτητας, εγκλεισμού, μοναξιάς η οποία δοκίμασε τα όρια όλων μας.
Και το κυριότερο έγινε συνώνυμο του φόβου..
Για εμένα η δημιουργία, η τέχνη είναι το αντιστάθμισμα σε κάθε μορφής θάνατο..
Το μόνο θετικό της κρίσης που ενέσκηψε, είναι ότι έβαλε φρένο στους τρελούς ρυθμούς της καθημερινότητας και μας έδωσε χρόνο να ασχοληθούμε περισσότερο με το μέσα μας.. Μας “ανάγκασε” να ξαναβρούμε τον εαυτό μας.
Όπως διάβαζα σε ένα πολύ όμορφο άρθρο της καθηγήτριας κας Ευθυμίου, “… το χτύπημα που δεχτήκαμε είχε μια ευεργετική διάσταση: δημιούργησε την ευκαιρία για στοχασμό, αναστοχασμό, αποτίμηση, επανάκτηση του μέτρου και της ουσίας. Μας έδωσε ευκαιρία να ξαναποκτήσουμε την αίσθηση του συνανήκειν.”
Υπάρχει μια συγκεκριμένη στιγμή κατά την οποία αποφασίζει κανείς με τι θα ασχοληθεί στη ζωή του; Συνέβη κάτι σε εσένα που σε έστρεψε στη ναυτιλία;
– Αποφοίτησα από τη σχολή Μηχανολόγων Μηχανικών του ΕΜΠ. Η σχολή αυτή αποτέλεσε την πρώτη μου επιλογή καθώς θα μου προσέφερε ένα ευρύ και ενδιαφέρον φάσμα γνώσεων και ευελιξία σε
ό,τι αφορά την επαγγελματική μου αποκατάσταση.
Πάντα είχα στο μυαλό μου τη ναυτιλία, καθότι προέρχομαι από οικογένεια με ναυτικό DNA και οι συζητήσεις, τα ερεθίσματα που είχα από μικρή σχετίζονταν με το χώρο αυτό..
Οπότε η ενασχόληση μου με τη ναυτιλία ήρθε ως φυσικό επακόλουθο.
– Ποιες είναι οι αξίες και αρχές της ελληνικής ναυτιλίας;
– Είναι αξιοθαύμαστο ότι μια μικρή νησιωτική χώρα όπως η Ελλάδα
κατόρθωσε να χτίσει και να διατηρήσει έναν από τους μεγαλύτερους
εμπορικούς στόλους παγκοσμίως.
Η ναυτοσύνη με ό,τι αυτή συνεπάγεται, την αγάπη και το σεβασμό γι τη θάλασσα και τους ανθρώπους της, το ανήσυχο πνεύμα που θέλει να εξερευνά και να ανακαλύπτει, την ευρηματικότητα, την ικανότητα
και ευστροφία στην αντιμετώπιση προβλημάτων πάνω στο πλοίο, τη ναυτική τέχνη είναι συνώνυμα του ελληνικού DNA όμως η απάντηση στο ερώτημα σας δεν εξαντλείται εκεί..
Η επιχειρηματική στρατηγική των εφοπλιστών σε σχέση με τηνδραστηριοποίηση τους παγκοσμίως, τα μοντέλα διοίκησης και
αγοραπωλησιών, την πρόσβαση στα διεθνή χρηματοπιστωτικά
ιδρύματα καθώς και άλλες συνιστώσες ,υπήρξε καθοριστική στην
εδραίωση του ελληνικού ναυτιλιακού θαύματος.
– Ποιο το προφίλ της γυναίκας στη ναυτιλία;

– Σε έναν παραδοσιακά ανδροκρατούμενο χώρο όπως η ναυτιλία,
εξακολουθεί να απαιτείται περισσότερη προσπάθεια για να καθιερωθεί
μια γυναίκα σε θέσεις αυξημένης ευθύνης, να γίνει αποδεκτός ο ρόλος
και η αυθεντία της στο εργασιακό γίγνεσθαι και να αναγνωρισθεί το
έργο της. Παρόλα αυτά πλέον τα πράγματα είναι πολύ πιο εύκολα σε σχέση με το
παρελθόν.Οι ναυτιλιακές στελεχώνονται από γυναίκες ικανές, δραστήριες,με όρεξη και ζήλο, σε επιτελικές θέσεις που διακρίνονται και καταξιώνονται στο χώρο..
Το τμήμα στο οποίο είμαι επικεφαλής αριθμεί έξι άτομα εκ των οποίων
οι πέντε γυναίκες.Όλα πηγάζουν από την κουλτούρα και τη νοοτροπία της διοίκησης μιας εταιρείας στο να δίνει ίδιες ευκαιρίες και να στηρίζει ισότιμα, ανεξαρτήτως φύλου, όποιον προσπαθεί και δουλεύει σκληρά προκειμένου να εξελίξει την επαγγελματική του σταδιοδρομία .
Στην Δαναός αυτή η προσέγγιση είναι συμφυής της εταιρικής κουλτούρας.Πιστεύω ότι ο ρόλος της γυναίκας αναμένεται να διευρυνθεί ακόμα περισσότερο στο άμεσο μέλλον καθώς οι εταιρείες υιοθετώντας ESG
κριτήρια, βάζουν τον πήχη πιο ψηλά σε θέματα κοινωνικής πολιτικής.
Οι βασικότεροι σταθμοί στη ζωή σου;
– Σε επαγγελματικό επίπεδο η πρόσληψη μου στη Δαναός η οποία αποτέλεσε το πρώτο βήμα μιας πολύτιμης πορείας σε επίπεδο γνώσεων και εμπειριών και μετράει ως τώρα 15 χρόνια και σε προσωπικό επίπεδο η γέννηση της κόρης μου πριν 4 χρόνια.
Μίλησε μου για την σημασία της δουλειάς σου όσον αφορά την ναυτιλιακή αλυσίδα των υπηρεσιών;
– Είμαι Διευθύντρια του Τμήματος Έρευνας και Ανάπτυξης το οποίο
ιδρύθηκε και λειτουργεί στους κόλπους του Τεχνικού τμήματος της
εταιρείας από το 2011. Αυτή τη στιγμή αριθμεί 6 άτομα σαν core stuff. Στο R&D μελετάμε τρόπους βελτιστοποίησης της ενεργειακής απόδοσης των πλοίων, αναπτύξαμε μια έξυπνη πλατφόρμα ανάλυσης δεδομένων που συλλέγουμε από διάφορες πηγές, στην οποία έχουμε ενσωματώσει μέσω αλγορίθμων που αναπτύξαμε in-situ το know how
και την εμπειρία της εταιρείας και μέσω της οποίας παρακολουθείται και ελέγχεται η απόδοση όλου του στόλου, δουλεύουμε πάνω στην ψηφιοποίηση όλων των εταιρικών διαδικασιών, εργαζόμαστε πάνω στη συμμόρφωση με επερχόμενους κανονισμούς σε επίπεδο τεχνικο-οικονομικής μελέτης και εισήγησης προτάσεων στη διοίκηση αλλά
και υλοποίησης των έργω.

Δουλεύουμε πάνω στο reporting των περιβαντολλογικών δεικτών στο πλαίσιο του ESG, διενεργούμε
μελέτες προκειμένου να παρέχουμε τις απαραίτητες πληροφορίες στη διοίκηση για τη χάραξη στρατηγικής σε σχέση με τους επερχόμενους αυστηρούς κανονισμούς που αφορούν στο decarbonization της ναυτιλίας, συμμετέχουμε σε projects με αντικείμενο τη μελέτη εναλλακτικών καυσίμων και καινοτόμων τεχνολογιών βελτίωσης του περιβαντολλογικού αποτυπώματος του στόλου.

Το R&D είναι επικεφαλής όλης της διαδικασίας ελέγχου και έγκρισης των σχεδίων
νέων κατασκευών που θα ενισχύσουν τον υπάρχων στόλο, σε συνεργασία με ναυπηγείο και νηογνώμονα.
Με βάση το παραπάνω ευρύ πεδίο ενασχόλησης του τμήματος θεωρώ το ρόλο μας αρκετά σημαντικό στο πλαίσιο λειτουργίας μιας σύγχρονης ναυτιλιακής εταιρείας η οποία οφείλει να ανταποκριθεί επιτυχώς στις αυξανόμενες προκλήσεις

Εύη Χ. Πολίτη

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.