Gov.gr Wallet: Πώς θα κατεβάσετε ταυτότητα και δίπλωμα οδήγησης στο κινητό | Βήμα βήμα η διαδικασία

Δείτε από που και πώς θα εγκαταστήσετε την εφαρμογή με την οποία μπορούμε να έχουμε στο smartphone μας την αστυνομική ταυτότητα και την άδεια οδήγησης σε ψηφιακή μορφή. Που μπορούμε να κάνουμε χρήση του Gov.gr Wallet app και ποια προσωπικά μας στοιχεία εμφανίζονται σε αυτό.

Από την Τετάρτη 27 Ιουλίου 2022 είναι στην διάθεση των πολιτών η νέα εφαρμογή Gov.gr Wallet του Υπουργείου Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, στην οποία μπορούμε να έχουμε την αστυνομική μας ταυτότητα και την άδεια οδήγησης σε ψηφιακή μορφή, στο smartphone μας.

Πρόκειται ουσιαστικά για ένα ψηφιακό πορτοφόλι (wallet app) το οποίο δίνει την δυνατότητα στους Έλληνες πολίτες να έχουν επιδεικνύουν την ταυτότητα και το δίπλωμα μέσα από το κινητό τους, στα πρότυπα του CovidFree gr Wallet.

Αυτό σημαίνει προφανώς ότι δεν είναι υποχρεωτικό πλέον να έχουμε μαζί μας το χάρτινο ή πλαστικό δίπλωμα, ούτε την ταυτότητα.

Η νέα εφαρμογή Gov.gr Wallet app είναι ήδη διαθέσιμη για downoad:

Εναλλακτικά, οι πολίτες μπορούν να κατεβάσουν την εφαρμογή μέσω της σελίδας wallet.gov.gr.

H χρήση της εφαρμογής θα είναι δυνατή τμηματικά, σύμφωνα με το τελευταίο ψηφίο στον ΑΦΜ του πολίτη: Ο αριθμός ‘1’, την Τετάρτη 27/7, ο ‘2’ την Πέμπτη 28/7 κ.ο.κ..

Για την ασφαλή πρόσβαση στην εφαρμογή, η ταυτοποίηση του πολίτη γίνεται σε πρώτο επίπεδο με τους κωδικούς στο Taxisnet και κατόπιν με την καταχώρηση κωδικού μιας χρήσης (OTP – One Time Password), ο οποίος αποστέλλεται σε αριθμό κινητού τηλεφώνου που ανήκει επιβεβαιωμένα στον πολίτη. Για τον σκοπό αυτό ο πολίτης πριν εισέλθει στην εφαρμογή θα πρέπει :

  • είτε να έχει καταχωρίσει τον αριθμό του κινητού τηλεφώνου του στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας (ΕΜΕπ) μέσω του notify.gov.gr,
  • είτε να έχει βεβαιώσει ψηφιακά την υπογραφή του μέσω του gov.gr (Υπεύθυνη Δήλωση, Εξουσιοδότηση, Ψηφιακή Βεβαίωση Εγγράφου, Ιδιωτικό Συμφωνητικό).

Αφού αυθεντικοποιηθεί, ο πολίτης θα πρέπει να δώσει τη συγκατάθεσή του για να λαμβάνει ειδοποιήσεις από την εφαρμογή. Επιπλέον, έχει τη δυνατότητα να επιλέξει την ενεργοποίηση της δυνατότητας εύκολης πρόσβασης (quick login), η οποία παρέχεται σύμφωνα με τις προδιαγραφές κάθε συσκευής.

Η διαδικασία βήμα – βήμα

  1. Κατεβάζουμε την εφαρμογή Gov.gr Wallet στο κινητό μας.
  2. Συνδεόμαστε χρησιμοποιώντας τους κωδικούς Τaxisnet, όπως και στο gov.gr.
  3. Επιλέγουμε ποιο έγγραφο θέλουμε να κατεβάσουμε στην εφαρμογή.
  4. Λαμβάνουμε SMS με κωδικό μιας χρήσης (OTP – One Time Password)
  5. Καταχωρούμε τον κωδικό OTP στην εφαρμογή.

Αμέσως μετά, το έγγραφο δημιουργείται και αποθηκεύεται στην εφαρμογή και στο wallet του κινητού τηλεφώνου. Η ίδια διαδικασία επαναλαμβάνεται εκ νέου για κάθε νέα έκδοση αντιγράφου.

Η χρήση της εφαρμογής Gov.gr Wallet

Ο κάτοχος του κινητού τηλεφώνου μπορεί να επιδεικνύει την ψηφιακή ταυτότητα και το ψηφιακό δίπλωμα, για σκοπό ταυτοποίησής του, σε φορείς του δημόσιου τομέα, δικαστικές αρχές και φυσικά και νομικά πρόσωπα του ιδιωτικού τομέα, που νομιμοποιούνται για έλεγχο ταυτοποίησης.

Ο υπάλληλος του φορέα ή του οργανισμού σκανάρει το ενσωματωμένο QR code προκειμένου να πιστοποιήσει την ταυτότητα του πολίτη. Για την ολοκλήρωση του ελέγχου ταυτοποίησης αποστέλλεται στην κινητή συσκευή τετραψήφιος αριθμός ασφαλείας.

Προσοχή! Η αποθήκευση της ταυτότητας και της άδειας οδήγησης σε ψηφιακή μορφή δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί σε περισσότερες από μία κινητές συσκευές του φυσικού προσώπου.

Τέλος, οι ψηφιακές εκδοχές της ταυτότητας και του διπλώματος οδήγησης είναι αποδεκτές μόνο εντός των ελληνικών συνόρων και δεν μπορούν να αποσταλούν μέσω email ή μέσω κάποιας εφαρμογής επικοινωνίας, δεδομένου ότι πρόκειται για προσωπικό έγγραφο.

Τα δεδομένα που αποθηκεύονται στην εφαρμογή

Τα στοιχεία που αποθηκεύονται στην εφαρμογή Gov.gr Wallet είναι τα παρακάτω:

Ψηφιακή Ταυτότητα

  • Ο αριθμός ταυτότητας.
  • Το ονοματεπώνυμο με ελληνικούς και λατινικούς χαρακτήρες.
  • Το πατρώνυμο με ελληνικούς και λατινικούς χαρακτήρες.
  • Το μητρώνυμο με ελληνικούς χαρακτήρες.
  • Η ημερομηνία γέννησης.
  • Ο τόπος γέννησης.
  • Η ημερομηνία και αρχή έκδοσης.
  • Η φωτογραφία του κατόχου.

Ψηφιακή άδεια οδήγησης

  • Ο αριθμός άδειας οδήγησης.
  • Το ονοματεπώνυμο με ελληνικούς και λατινικούς χαρακτήρες.
  • Η ημερομηνία γέννησης.
  • Ο τόπος γέννησης.
  • Η ημερομηνία και αρχή έκδοσης άδειας οδήγησης.
  • Η ημερομηνία λήξης ισχύος άδειας οδήγησης.
  • Ο αριθμός φορολογικού μητρώου (Α.Φ.Μ.).
  • Ο κωδικός κατηγορίας οχήματος.
  • Η ημερομηνία έκδοσης κατηγορίας οχήματος.
  • Η ημερομηνία λήξης ισχύος κατηγορίας οχήματος.
  • Η φωτογραφία του κατόχου.

Η άντληση των στοιχείων πραγματοποιείται από το Μητρώο Δελτίων Αστυνομικών Ταυτοτήτων της Ελληνικής Αστυνομίας και το πληροφοριακό σύστημα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τις άδειες οδήγησης, μέσω του Κέντρου Διαλειτουργικότητας της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης.

Τι είναι το quick scan

Ο πολίτης έχει τη δυνατότητα να επιλέγει όποτε το επιθυμεί τη λειτουργία γρήγορης επαλήθευσης (quick scan). Μέσω της συγκεκριμένης λειτουργίας, ο πολίτης δίνει ουσιαστικά «προέγκριση» για τον επόμενο και μόνο έλεγχο, εφόσον αυτός πραγματοποιηθεί αποκλειστικά εντός των επόμενων πέντε λεπτών. Επιδεικνύοντας τον quick scan κωδικό QR ο έλεγχος πραγματοποιείται ταχύτερα, καθώς ο ελεγκτής αποκτά απευθείας πρόσβαση στα στοιχεία του πολίτη. Με τον τρόπο αυτό, ο πολίτης μπορεί να εξυπηρετηθεί αμεσότερα, ιδίως σε περιπτώσεις που παρατηρείται συνωστισμός ή που απαιτείται ταχύτητα, όπως π.χ. είσοδος σε συναυλίες, αεροπλάνα κ.α..

Δυνατότητα υπογραφής εγγράφων στο docs.gov.gr

Τέλος, μέσω του Gov.gr Wallet ο πολίτης μπορεί να υπογράφει ταχύτερα και ασφαλέστερα έγγραφα μέσω του docs.gov.gr. Συγκεκριμένα, εφόσον ο πολίτης έχει εγκαταστήσει στο κινητό του τηλέφωνο την εφαρμογή και έχει αποθηκεύσει την αστυνομική του ταυτότητα, θα μπορεί να επιλέξει και να εγκρίνει την έκδοση ενός ψηφιακού εγγράφου μέσω της εφαρμογής αντί να λάβει με SMS έναν κωδικό μιας χρήσης (OTP – One Time Password).

Τι ισχύει σε περίπτωση απώλειας ή αντικατάστασης έγχαρτων πιστοποιητικών

Εάν ο πολίτης δηλώσει την απώλεια της αστυνομικής του ταυτότητας είτε αυτοπροσώπως σε ένα Αστυνομικό Τμήμα είτε μέσω του gov.gr, τότε αυτόματα και άμεσα οποιοδήποτε ψηφιακό αντίγραφο έχει εκδοθεί ακυρώνεται. Το ίδιο ισχύει και εάν ο πολίτης δηλώσει την απώλεια του διπλώματος οδήγησης σε ένα Αστυνομικό Τμήμα, σε ένα ΚΕΠ ή στη Διεύθυνση Μεταφορών της αρμόδιας Περιφέρειας.

Σε περιπτώσεις που εκδίδεται νέα αστυνομική ταυτότητα ή νέο δίπλωμα οδήγησης για άλλον λόγο πέραν της απώλειας, τότε τα ψηφιακά αντίγραφα των παλαιότερων έγχαρτων πιστοποιητικών ακυρώνονται αυτόματα και πρέπει να εκδοθούν ψηφιακά αντίγραφα των νέων πιστοποιητικών, ακολουθώντας την ίδια διαδικασία για την αρχική τους έκδοση.

Σε περίπτωση απώλειας της συσκευής όπου είναι αποθηκευμένα τα ψηφιακά αντίγραφα, ο πολίτης μπορεί να ανακαλέσει την ισχύ των αποθηκευμένων ψηφιακών αντιγράφων μέσω της σχετικής υπηρεσίας στο gov.gr. Η ανάκληση των φυσικών αντιγράφων δεν ακυρώνει τα αντίστοιχα έγχαρτα πιστοποιητικά.

Απαραίτητες διευκρινίσεις

Η έκδοση ψηφιακών αντιγράφων επιτρέπεται μόνο εφόσον ο πολίτης κατέχει νόμιμα το αντίστοιχο έγχαρτο πιστοποιητικό. Ως εκ τούτου, σε περιπτώσεις προσωρινής ή οριστικής ανάκλησης ή κράτησης της αστυνομικής ταυτότητας ή/και του διπλώματος οδήγησης, τα μητρώα που διαλειτουργούν στην εφαρμογή ενημερώνονται αυτόματα, ώστε ο πολίτης να μην εκδίδει, αποθηκεύει ή χρησιμοποιεί τα αντίστοιχα ψηφιακά αντίγραφα.

Προϋπόθεση για τη χρήση του Gov.gr Wallet είναι η εγκατάσταση της εκάστοτε τελευταίας έκδοσης της εφαρμογής.

Επιπλέον, κάθε πολίτης μπορεί να αποθηκεύει τα ψηφιακά αντίγραφα μόνο σε μία συσκευή. Σε περίπτωση που προβεί σε έκδοση και αποθήκευση ψηφιακού αντιγράφου σε δεύτερη συσκευή, τότε τα προηγούμενα ψηφιακά αντίγραφα ανακαλούνται αυτόματα.

Τα ψηφιακά αντίγραφα έχουν εντός της ελληνικής επικράτειας ακριβώς την ίδια ισχύ με τα αντίστοιχα έγχαρτα πιστοποιητικά. Συνεπώς, από σήμερα οι πολίτες μπορούν να τα επιδεικνύουν αντί για την αστυνομική ταυτότητα ή το δίπλωμα οδήγησης. Κατ’ εξαίρεση, αναφορικά με τις συναλλαγές πολιτών με πιστωτικά ιδρύματα, με χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς και με παρόχους υπηρεσιών σταθερής και κινητής τηλεφωνίας, τα ψηφιακά αντίγραφα θα ξεκινήσουν να έχουν ισχύ από την 1η Οκτωβρίου 2022.

Το ψηφιακό αντίγραφο ταυτότητας δεν συνιστά ταξιδιωτικό έγγραφο. Ως εκ τούτου, μπορεί να χρησιμοποιηθεί μόνο σε πτήσεις εσωτερικού, αλλά όχι σε διεθνείς πτήσεις ή σε μετακινήσεις εντός της ζώνης Σένγκεν.

Συχνές ερωτήσεις και απαντήσεις βρίσκονται στην εφαρμογή και στο wallet.gov.gr. Επιπλέον, οι πολίτες μπορούν να υποβάλουν αιτήματα εξυπηρέτησης και υποστήριξης στο wallet.gov.gr/support.

Οι επόμενες προσθήκες στην εφαρμογή

Στο μέλλον πρόκειται να προστεθούν στην εφαρμογή περισσότερα έγγραφα, όπως τα στοιχεία της άδειας κυκλοφορίας, τα στοιχεία για την πληρωμή των τελών κυκλοφορίας, το αποτέλεσμα του Τεχνικού Ελέγχου Οχημάτων (ΚΤΕΟ) και η ημερομηνία του επόμενου ελέγχου, τα στοιχεία ασφάλισης κλπ. Περαιτέρω, μελλοντικά θα είναι δυνατή και η αυθεντικοποίηση στο gov.gr μέσω του Gov.gr Wallet.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.