Μαρία Κυριαζή: Η ζωή είναι μικρή,όμορφη και το πιο πολύτιμο δώρο που έχουμε λάβει

ΚΥΡΙΑΖΗ-ΜΑΡΙΑ3-1

Συνέντευξη στη Μαίρη Γκαζιάνη 

Η Μαρία Κυριαζή γεννήθηκε και ζει στην Αθήνα με την οικογένειά της. Έχει σπουδάσει Εργοθεραπεία στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής και έχει μετεκπαιδευτεί στην Παιδιατρική Αισθητηριακή Ολοκλήρωση. Διατηρεί το δικό της ιστολόγιο στη διεύθυνση: http://www.ergotherapeiakids.blogspot.gr.

Της αρέσουν τα ταξίδια και η άθληση. Μεγάλη της όμως αγάπη από παιδί είναι το διάβασμα και η συγγραφή. Το βιβλίο «Καρδιά δυο νούμερα μικρότερη» είναι το πρώτο της μυθιστόρημα και κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Πνοή. 

ΜΑΙΡΗ ΓΚΑΖΙΑΝΗ: Μαρία έχεις σπουδάσει Εργοθεραπεία και έχεις μετεκπαιδευτεί στην Παιδιατρική Αισθητηριακή Ολοκλήρωση. Τι ακριβώς είναι η Αισθητηριακή Ολοκλήρωση και πότε απαιτείται;

ΜΑΡΙΑ ΚΥΡΙΑΖΗ: Η Αισθητηριακή Ολοκλήρωση, διαφορετικά αισθητηριακή ρύθμιση, είναι μια νευρολογική διαδικασία και αναφέρεται στην ικανότητα του κεντρικού νευρικού συστήματος να λαμβάνει, να επεξεργάζεται και να οργανώνει τα ερεθίσματα που δέχεται από το εξωτερικό περιβάλλον, ώστε ο οργανισμός να προσαρμόζεται κατάλληλα σε αυτό. Η παρέμβαση βασίζεται στις αρχές της νευρολογίας και απευθύνεται κυρίως σε παιδιά με αυτισμό, με ειδικές αναπτυξιακές διαταραχές, παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, βρέφη που έχουν γεννηθεί πρόωρα και άτομα με εγκεφαλικές βλάβες.

 Μ.Γ.: Παράλληλα ασχολείσαι και με τη συγγραφή. Πώς συνδέονται αυτές οι δυο ιδιότητες μεταξύ τους;

Μ.Κ.: Η σύνδεση πιστεύω είναι ότι και τα δυο τα κάνω με μεγάλη χαρά! Αγαπώ το κομμάτι της εργοθεραπείας, την αλληλεπίδρασή μου με τα παιδιά και τα χαμόγελα που χαράζονται στο πρόσωπό τους με κάθε τους καινούριο επίτευγμα. Όπως το ίδιο αγαπώ και την συγγραφή. Αυτήν την ιερή για μένα ώρα που θα κάτσω και θα αποτυπώσω τη φαντασία μου, τις σκέψεις και τα συναισθήματά μου. 

Μ.Γ.: Ποιο ήταν το έναυσμα ώστε ν’ ασχοληθείς με τη συγγραφή;

Μ.Κ.: Αγαπώ να γράφω… Από μικρή μου άρεσε! Κρατούσα ημερολόγιο, ακόμα το κάνω, έγραφα μικρές ιστορίες τρόμου και εκεί γύρω στα είκοσι αποφάσισα πως ήθελα να φτιάξω ένα δικό μου μυθιστόρημα. 

Μ.Γ.: Πρόσφατα κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Πνοή το πρώτο σου μυθιστόρημα με τίτλο «Καρδιά δυο νούμερα μικρότερη». Πώς προέκυψε ο ιδιαίτερος αυτός τίτλος;

Μ.Κ.: Για τον τίτλο ομολογώ πως πέρασε αρκετός καιρός μέχρι να καταλήξω. Μου βγήκε εντελώς τυχαία, μέσα από μια φράση που χρησιμοποίησα στο τελευταίο κεφάλαιο του βιβλίου και που κατά τη γνώμη μου έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην πλοκή. 

Μ.Γ.: Πότε μια καρδιά χαρακτηρίζεται ως δυο νούμερα μικρότερη;

Μ.Κ.: Επιστημονικά; Δεν το γνωρίζω, αλήθεια, αν υπάρχει καν αυτός ο όρος. Όπως το σκέφτηκα εγώ και το αποτύπωσα, μια καρδιά μπορεί να «μικρύνει» όταν «αδειάσει» συναισθηματικά. Όταν συμβεί ένα γεγονός, η χαριστική βολή που λέμε και νιώσεις άδειος, λες και η καρδιά ξεφούσκωσε.

Μ.Γ.: Με τι έρχεται σε επαφή ο αναγνώστης στις σελίδες του βιβλίου;

Μ.Κ.: Στο βιβλίο μου ο αναγνώστης θα έρθει σε επαφή με την αγνή αγάπη, τον δυνατό έρωτα. Θα ταξιδέψει και θα περιπλανηθεί σε μέρη όμορφα και στη ζωή της νυχτερινής Αθήνας. Όμως θα συναντηθεί και με το άκρως αντίθετο. Τον πόνο, τον ζόφο, τη βρωμιά και την αρρώστια που κρύβει ο ανθρώπινος νους, που μπροστά στην εκπλήρωση των επιθυμιών και των αρρωστημένων φαντασιώσεων δεν υπολογίζεται τίποτα. Ούτε καν η ανθρώπινη ζωή. 

Μ.Γ.: Κεντρική ηρωίδα σου είναι η Αθηνά. Κατά πόσον της έχεις δώσει δικά σου χαρακτηριστικά;

Μ.Κ.: Δεν είναι πολλά τα κοινά χαρακτηριστικά με την Αθηνά. Λίγα θα έλεγα… Ας το πουν αυτοί που με ξέρουν! 

Μ.Γ.: Τι ήταν αυτό που οδήγησε την Αθηνά στα πιο σκοτεινά και επικίνδυνα μονοπάτια της νύχτας;

Μ.Κ.: Ο κόσμος της νύχτας μπήκε στην ζωή της Αθηνάς τυχαία, χωρίς να το έχει προβλέψει, αλλά και καθαρά από δική της επιλογή. Ήταν μια παροδική λύση που έψαχνε για διέξοδο και την πραγματοποίηση του στόχου της, ο οποίος ήταν να μαζέψει χρήματα για το μεταπτυχιακό της στο εξωτερικό. Η συναναστροφή της με λάθους ανθρώπους θα της μάθουν πως η νύχτα δεν είναι μόνο φώτα και διασκέδαση, αλλά κρύβει και άλλες πτυχές, πιο σκοτεινές και επικίνδυνες. 

Μ.Γ.: Είναι υπεύθυνη για τις συνέπειες που αντιμετωπίζει;

Μ.Κ.: Είναι η μόνη υπεύθυνη για ό,τι αντιμετωπίζει. Πιστεύω ακράδαντα πως ο καθένας είναι υπαίτιος για τις επιλογές του στην ζωή του. Σίγουρα μπορεί να υπάρχουν εξωτερικοί παράγοντες που έρχονται και επηρεάζουν σε σημαντικό βαθμό μία πορεία ή και περισσότερες κατά τη διάρκεια της ζωής. Από εκεί και πέρα όμως είναι επιλογή του καθενός και στο δικό του χέρι για το πώς θα το χειριστεί και πώς θα το αντιμετωπίσει. 

Μ.Γ.: Υπάρχουν αληθινά πρόσωπα και καταστάσεις πάνω στα οποία στήριξες την ιστορία σου;

Μ.Κ.: Ναι, υπάρχουν σε κάποια σημεία. Για παράδειγμα τα περιστατικά που αναφέρονται στο νοσοκομείο είναι αληθινά γεγονότα. Δεν θα σας πω για άλλα. Θα το αφήσω στην φαντασία σας. 

Μ.Γ.: Κατά τη διάρκεια της αφήγησης, η Αθηνά φαίνεται σαν να διαθέτει δυο διαφορετικές προσωπικότητες, από τη μια η επιστήμων με τα όνειρα, γλυκιά και τρυφερή κι από την άλλη αδίστακτη τιμωρός. Μπορείς να μας την περιγράψεις;

Μ.Κ.: Η Αθηνά είναι μια κοπέλα συνηθισμένη, το κορίτσι της διπλανής πόρτας σαν να λέμε. Ευαίσθητη, συνεσταλμένη για την ηλικία της, με όνειρα, φιλοδοξίες και αδυναμίες. Όμως όλοι οι άνθρωποι έχουν ένα οριακό σημείο όπου «σπάνε» όταν αυτό ξεπεραστεί.  Και τότε ο καθένας είναι ικανός να πράξει πράγματα που δεν είναι της ιδιοσυγκρασίας του. Για την Αθηνά αυτό το σημείο ξεπεράστηκε. 

Μ.Γ.: Είναι εντυπωσιακό πώς από τη ρομαντική ατμόσφαιρα μεταφέρεις τον αναγνώστη σ’ έναν σκληρό και άκαρδο περιβάλλον κι αντίστροφα. Τι ήθελες να επιτύχεις με τη συγγραφή του βιβλίου;

Μ.Κ.: Στην ζωή καθημερινά άνθρωποι έρχονται αντιμέτωποι με καταστάσεις που τους πληγώνουν και είναι πολύ δύσκολο να τις διαχειριστούν. Πόσο μάλλον όταν βρίσκονται στην αρχή της ενήλικης ζωής τους, όπου λόγω του νεαρού της ηλικίας όλα τα βιώνουν πιο έντονα, τα συναισθήματα, τις αντιδράσεις. Μαθαίνουν με σκληρό τρόπο καμιά φορά ότι ο κόσμος δεν είναι αγγελικά πλασμένος. Μέσα σε αυτόν συνυπάρχει το καλό μαζί με το κακό. Και από το κακό μπορεί εύκολα να παραπλανηθούν όταν τους πετύχει ευάλωτους. Η γνώση λοιπόν του τι μπορεί να συναντήσει κανείς εκεί έξω που λέγεται ζωή είναι σημαντική. Επίσης, και είναι και αυτό που θεωρώ το κυριότερο, όταν μεγαλώνεις σε αυτόν το κόσμο ένα παιδί, είσαι υπεύθυνος για την μετέπειτα ψυχοσύνθεσή του και για το πώς θα είναι ο ρόλος του στη κοινωνία. Δεν χρειάζονται πολλά για να πετύχεις το επιθυμητό αποτέλεσμα. Τα κύρια «υλικά» της συνταγής είναι η αγάπη, η στοργή, η αλληλεπίδραση, ο σεβασμός, η ενεργητική ακρόαση. Θα μπορούσα να αναφέρω και άλλα πολλά, αλλά θα χρειάζονταν αρκετές σελίδες και δεν είναι της παρούσης. 

Μ.Γ.: Το «κακό» υπάρχει έντονα στο βιβλίο σου. Ο έρωτας με ποιο πρόσωπο εμφανίζεται;

Μ.Κ.: Ο έρωτας είναι από μόνος του ένα θετικό συναίσθημα, όπου εκ πρώτης όψεως δεν θα μπορούσε παρά μόνο με καλό πρόσωπο να εμφανίζεται. Όμως κάποιες φορές δεν είναι έτσι. Ο πομπός παίζει ρόλο με ποιον τρόπο εκδηλώνει τον έρωτά του προς το πρόσωπο του πόθου του και τι μέσα χρησιμοποιεί ώστε να βρει την ανταπόκριση που θέλει, αν αυτή δεν υπάρχει εξαρχής. Στο βιβλίο βλέπουμε και τα δυο πρόσωπα του έρωτα. 

Μ.Γ.: Τι είναι αυτό που θέλεις να εισπράξει ο αναγνώστης;

Μ.Κ.: Όχι πολλά… Πιστεύω πως τα πράγματα πρέπει να τα βλέπουμε και από μια άλλη οπτική γωνία, γιατί δεν είναι πάντα όλα έτσι όπως φαίνονται. Επίσης η ζωή είναι μικρή, όμορφη και το πιο πολύτιμο δώρο που έχουμε λάβει. Είναι σημαντικό να μένουμε μακριά από ό,τι τη βλάπτει. Τέλος, που ίσως ακουστεί κοινότοπο, η πραγματική ευτυχία δεν κρύβεται στα υλικά αγαθά, αλλά στα απλά, την αγάπη, την υγεία και να μοιράζεσαι τη ζωή με αυτούς που θέλεις να είναι κοντά σου. Όταν έχεις αυτά, έχεις τα πάντα. 

Μ.Γ.: Στο εξώφυλλο υπάρχει η ερώτηση: «Εσύ ως που θα έφτανες για να ξεφύγεις απ’ το κακό;». Το κακό εξολοθρεύεται μόνο με κακό;

Μ.Κ.: Είναι δύσκολο να δώσω μια τέτοια απάντηση γιατί είναι πολύπλευρη η έννοια του κακού. Πιστεύω πως σε κάποιες περιπτώσεις, το να αντιμετωπίζεται το κακό με κακό είναι μονόδρομος, ειδικά όταν γίνεται «εν βρασμώ».  Όμως υπάρχει και η λύση με την απεύθυνση σε αρμόδια όργανα. Σε άλλες πάλι περιπτώσεις, αν παραβλέψει κάποιος το αίσθημα που έχει για εκδίκηση και την ενστέρνηση του «οφθαλμόν αντί οφθαλμού», το κακό σίγουρα μπορεί να νικηθεί με το καλό. Με την αγάπη, τα θετικά συναισθήματα, την ενσυναίσθηση, ώστε να βρεθεί η ρίζα του και να καταπολεμηθεί. 

Μ.Γ.: Με ποια συναισθήματα βίωσες τη συγγραφική συμπόρευση με τους ήρωές σου;

Μ.Κ.: Κατά τη γραφή του βιβλίου ζούσα έντονα όλα τα συναισθήματα των ηρώων μου. Και τα καλά και τα κακά. Έμπαινα στη ζωή τους και ζούσα μαζί τους τη κάθε τους στιγμή. 

Μ.Γ.: Θα έλεγα πως το βιβλίο σου θυμίζει κινηματογραφικό σενάριο. Είναι κάτι που το έχεις σκεφτεί;

Μ.Κ.: Τώρα που το λέτε, ίσως, θα μπορούσε… Δεν είναι κάτι όμως που το είχα σκεφτεί όταν έγραφα το βιβλίο. 

Μ.Γ.: Σ΄ ευχαριστώ πολύ για τη συνέντευξη και σου εύχομαι καλοτάξιδο το βιβλίο σου.

Μ.Κ.: Και εγώ ευχαριστώ από «καρδιάς» για τη φιλοξενία σας!

*Το μυθιστόρημα «Καρδιά δυο νούμερα μικρότερη» της Μαρίας Κυριαζή κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πνοή.

 Μαίρη Γκαζιάνη       

Γεννήθηκε στα Ιωάννινα.  Μεγάλωσε στην Αθήνα όπου ζει μέχρι σήμερα και εργάσθηκε ως τραπεζοϋπάλληλος. Στο παρελθόν ασχολήθηκε ερασιτεχνικά με την φωτογραφία ενώ τώρα ζωγραφίζει και παράλληλα γράφει. Έχει πραγματοποιήσει ατομικές εκθέσεις και έχει συμμετάσχει σε πολλές ομαδικές.

Τον Μάιο του 2012 κυκλοφόρησε την πρώτη ποιητική της συλλογή με τίτλο «Σου γράφω…», τον Σεπτέμβρη 2013 κυκλοφόρησε το πρώτο της μυθιστόρημα με τίτλο «Ένα φεγγάρι λιγότερο» από τις εκδόσεις Ελληνική Πρωτοβουλία και τον Ιούνιο του 2014 κυκλοφόρησε το βιβλίο της «Τα πλήκτρα της σιωπής»  από τις εκδόσεις ΄Οστρια. Επίσης, το παραμύθι της «Το ψαράκι του βυθού» συμπεριλαμβάνεται στο βιβλίο «Παραμύθια και Μαμάδες» εκδόσεις Βερέττα 2015.  Τον Ιούνιο 2017 κυκλοφόρησε το μυθιστόρημά της «Άλικα βήματα» από την Εμπειρία Εκδοτική. Τον Νοέμβριο του  2019 κυκλοφόρησε το νέο της μυθιστόρημα «Ζάχαρη άχνη» από τις εκδόσεις Ωκεανός.

Την περίοδο 2011-2012 υπήρξε ραδιοφωνική παραγωγός στο magicradiolive. Από τον Νοέμβρη 2014 συνεργάζεται με το now24.gr και έχει πραγματοποιήσει πάνω από εξακόσιες συνεντεύξεις, καθώς και σχολιασμούς βιβλίων και θεατρικών παραστάσεων. Το 2016 συμμετείχε στην τηλεοπτική εκπομπή «Καλώς τους» του ΑιγαίοTV πραγματοποιώντας συνεντεύξεις σε ανθρώπους των τεχνών. Διετέλεσε Διευθύντρια Σύνταξης του on line Πολιτιστικού Περιοδικού Books and Style από Ιούλιο 2017 έως Μάρτιο 2018 οπότε αποχώρησε οικειοθελώς.

Μεγάλες της αγάπες είναι το θέατρο και ο χορός με τα οποία έχει ασχοληθεί ερασιτεχνικά.

 

 

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.